Vanliga frågor om kylda måltider

Här hittar du svar på dina frågor om kylda måltider.

Vad är måltidstjänst?

Måltidstjänst är kylda måltider som levereras hem till dörren en gång per vecka av måltidsservice. Maten tillagas i kommunens kök.

Måltiden förvaras i kyl och har en hållbarhet på cirka tolv dagar från förpackningsdatum.

Vem kan få måltidstjänst?

Måltidstjänst är ett erbjudande för dig som är boende i Kävlinge kommun och är över 70 år, eller har biståndsbeslut för hjälp med att inhandla färdiglagad mat, tillreda sammansatta måltider och/eller att planera för måltider och ett varierat kostintag. Anmälan sker via vår E-tjänst.

Hur värmer jag maten?

Vi rekommenderar att maten värms i mikrovågsugn.

Du får med en instruktion vid första leverans. Gör lite hål i förpackningen som därefter värms i mikrovågsugn i cirka tre minuter tills maten är rykande varm. Servera på en tallrik med passande tillbehör som du har hemma.

Maten kan värmas i ugn, men det tar lång tid och har man behov av insats från hemtjänst för hjälp med värmning kan det vara svårt med tiden.

Jag kan inte öppna dörren och ta emot den levererade maten, vad gör jag?

Kontakta biståndshandläggaren.

Hur många måltider ska jag beställa?

Du får beställa så många du vill och betalar per portion. Önskar du ett mål per dag så rekommenderar vi att du beställer sju måltider till din veckoleverans.

Hur beställer jag kylda måltider?

Beställning av måltider gör du i en app eller så hjälper hemtjänst dig att göra dina beställningar. Det kan ta minst ett par veckor från anmälan till första leverans.

Behöver jag vara hemma vid leverans?

Ja, du måste kunna ta emot leveransen.

Jag har behov av allergikost eller konsistensanpassad kost, går det att ordna?

Du anmäler i E-tjänst om du är i behov av allergikost eller konsistensanpassad kost.

Vad kostar det och hur betalar jag?

Det kostar 80 kronor för en portion 14 kronor för en dessert.
Maten faktureras månadsvis via kommunen.

Är du nöjd med innehållet på webbsidan?