Tyck till om Kävlinge kommun

Dela

Tipsa en kompis
Dela på Twitter Dela på Facebook

Sysav tar över - vanliga frågor och svar

Från och med den 1 juni 2017 har Sysav tagit över avfallshanteringen i Kävlinge kommun. I denna FAQ hittar du vanliga frågor och svar.

Varför ska Sysav sköta sophanteringen i Kävlinge kommun?

Sysav har vunnit den upphandling som Kävlinge kommun gick ut med. Sysav har god expertis inom avfallsområdet och det finns många samordningsvinster.

Hur kommer det påverka mig att Sysav tar över sophanteringen?

Det du behöver känna till är att du ska kontakta Sysav när du har frågor om ditt abonnemang, och att information finns på sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, i övrigt är det ingen skillnad.

Får jag nya tömningsdagar?

Du kommer fortsättningsvis ha samma tömningsdagar du har idag, det blir ingen skillnad.

Hur ofta kommer ni att tömma kärlen?

Som i dag. Mat- och restavfall varannan vecka och trädgårdsavfall varannan vecka under perioden mars till november.

Vad ska jag tänka på när det är dags att tömma soporna?

Kärlen ska vara utställda senast 06.30 på tömningsdagen. Vänd handtaget utåt mot gatan. Ha kärlen enkelt tillgängliga och se till att buskar och träd inte hindrar sopbilen. Tänk på sophämtarens arbetsmiljö och överfyll inte kärlen.

Vad händer om jag glömt dra ut kärlen till tomtgränsen?

Står mat- och restavfallskärlen mer än 2 meter från tomtgräns (och du inte har beställt gångavstånd till ditt abonnemang) kommer kärlet inte tömmas. Vill du ha tömt innan nästa ordinarie tömningsdag går det bra att beställa en extrahämtning (mot debitering enligt Kävlinge kommuns avfallstaxa) på sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller genom att ringa Sysavs kundservice på telefonnummer 040-635 18 00.

Vad händer om jag inte sorterat rätt?

Vid felsortering i era kärl kommer dessa inte att tömmas. Matavfallet blir till biogödsel som ska spridas på åkermark, vilket gör att det är mycket viktigt med rätt sorterat material.

Jag undrar hur jag ska sortera?

På Sysavs webbplats finns en sorteringsguidelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som kan vägleda dig.  

Hur får jag nya matavfallspåsar?

När dina påsar börjar ta slut, fäster du en i locket på ditt matavfallskärl. Då lämnar chauffören en ny bunt. Skulle oturen vara framme och chaufförens buntar är slut, går det även att hämta på Kävlinge återvinningscentral. 

Vart vänder jag mig om jag har frågor kring min slamtömning?

Har du frågor kring din slamtömning eller abonnemang vänder du dig till Sysavs kundservice på telefonnummer 040-635 18 00 eller sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kommer Sysav att tömma min slambrunn efter 1 juni?

Nej, det är en upphandlad entreprenör, PULS, som kommer tömma samtliga slambrunnar och fettavskiljare efter 1 juni. Har du frågor om ditt abonnemang är du välkommen att kontakta Sysavs kundservice på telefonnummer 040-635 18 00 eller sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

När kommer min faktura?

Fakturan skickas ut tre gånger på år, februari, juni och oktober.

Vem skickar ut min nästa avfallsfaktura?

Från och med juni månad kommer du att få en faktura från Sysav. Till skillnad från tidigare kommer du att få en separat avfallsfaktura från Sysav. VA-fakturan kommer som tidigare från Kävlinge kommun.

Kommer Sysav höja avfallstaxan?

Nej, det är endast politikerna i Kävlinge kommun som kan besluta om ändringar i taxan.

Kommer jag fortfarande kunna ha e-faktura eller autogiro?

Ja, det kommer fortfarande att finnas möjlighet att betala via e-faktura. Vill du betala via autogiro tar du kontakt med Sysavs kundservice på 040-635 18 00 eller sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster för att beställa en autogiroblankett. Har du haft din vatten-, avlopp- och renhållningsfaktura tidigare via autogiro med Kävlinge kommun kommer Kävlinge kommun fortsätta att debitera vatten och avlopp via autogiro.  

Jag ska flytta i juli, var anmäler jag flyttningen?

Eftersom ändringen gäller efter 1 juni 2017 så är du välkommen att kontakta Sysavs kundservice på telefonnummer 040-635 18 00 eller sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Kan jag fortfarande dela kärl med grannen?

Ja, det går fortfarande bra att dela kärl med grannen. Efter den 1 juni kan du gå in på sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster och fyll i ansökan om att dela kärl, eller ringa kundservice på 040-635 18 00. Delar du redan kärl med din granne får du gärna lov att fylla i en ny ansökan, på så sätt kan vi skicka separata fakturor till er.

Kan jag fortfarande ha ett kärl för trädgårdsavfall?

Ja, har du ett kärl för trädgårdsavfall idag och fortsätta med detta så löper detta på som vanligt. Har du inget kärl för trädgårdsavfall men skulle vilja ha det så kontaktar du kundservice på telefonnummer 040-635 18 00 eller sysav.se/sophamtninglänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster


Uppdaterad 2017-06-01

Besöksadress: Kullagatan 2 i Kävlinge
Postadress: Kävlinge kommun, 244 80 Kävlinge

046-73 90 00